Wie

NAVIGATORS

Theatre - Antwerp

Gabriel Eduardo Hernandez Ladino


Gabriel haalde zijn Bachelor in theaterregie en set design aan de Academy of Theatre in Bogota, Colombia. Sindsdien legt hij zich toe op ontwerpen en creëren van interactieve installaties, interactieve performances en zintuiglijke ruimtes wereldwijd. Al meer dan 28 jaar tourt hij de wereld rond met zijn voorstellingen en zintuiglijke ervaringen voor een zeer divers publiek, onder andere ook tijdens verschillende edities van de Zomer Van Antwerpen.

Hij is sinds 1989 stichtend lid van het gezelschap Teatro de los Sentidos waar hij vandaag nog steeds deel van uitmaakt als technische directeur, verantwoordelijk voor het ontwerp, de scenografie en het bouwen van de installaties.

In 1991 verhuisde hij naar Europa waar hij eerst jaren gevestigd was in Ljubljana, Slovenië. Hij richtte er samen met Barbara Pia Jenic het gezelschap Senzorium op, dat zich voornamelijk focust op het onderzoeken en creëren van interactief zintuiglijk theater.Van 2004 tot 2015 was hij actief in Barcelona, waar Teatro de los Sentidos vandaag ook nog steeds gevestigd is, en waar hij samen met Marga Socias het platform Planeta 15 oprichtte dat zich specialiseert in het maken van zintuiglijke installaties voor kinderen, jongeren en families.

Sinds 2015 leeft en werkt Gabriel in Antwerpen. Zijn doel is om hier met lokale artiesten een kunstenaarscollectief op te richten en de zintuigelijke taal te introduceren, om samen met hen het onderzoek naar de zintuiglijke taal verder te zetten en voorstellingen te creëren. Ook het oprichten van een school of lesplatform staat in zijn plannen, het bouwen van een brug tussen de bestaande opleiding van Teatro de los Sentidos aan de universiteit van Girona en een unieke basis in Antwerpen. Gabriel is immers docent voor de masteropleiding en de postgraduaat van Teatro de los Sentidos.

Jean-Marie Oriot


studeerde  aan de Ecole Régionale des Beaux-Arts in Rennes, Frankrijk. Hij werkt als scenograaf, regisseur en beeldend kunstenaar. Hij ontwikkelt installaties en performances met of zonder acteurs, met als voornaamste kenmerk de onderdompeling van het publiek.

In 1992 begon hij te werken als decorschilder en beeldhouwer bij de Opera van Rennes, le Théâtre National de Bretagne, Le Théâtre des Amandiers in Nanterre, MC93 in Bobigny, le Théâtre de la Ville in Parijs, Le théâtre de l’Instant in Brest, onder andere. Hij werd in 1997 verantwoordelijk voor de visuele installaties voor Teatro de los Sentidos. Een paar jaar later werd hij technische leider, decor ontwerper en performer van het gezelschap.

Hij heeft zich gevestigd in België in 2005. Hij ontwikkelt nu zintuigelijke en participatieve installaties onder naam van De Generaal en blijft daarnaast werken als decorontwerper, regisseur en performer voor verschillende gezelschappen en projecten in Europa.

Daarnaast geeft Jean-Marie workshops en masterclasses met als thema’s de poëzie van de ruimte, de natuur van de performer in een participatieve performance, de creatie van zintuiglijke beelden.

Hij is stichtend lid van INHEPI, een internationaal netwerk van artiesten dat sinds 2010 interactiviteit en « onderdompeling » van het publiek in performance en kunst onderzoeken.

 


Michèle Even


Michèle studeerde af als actrice aan het RITCS in Brussel. Ze speelde sindsdien verschillende rollen voor televisie, in onder andere Aspe en Witse, en won voor haar

rol in de kortfilm ‘Jour de Gloire’ de prijs voor Beste Actrice tijdens het internationaal

filmfestival Treviso in Italië.

In theater speelde ze onder andere mee in de voorstelling Colossus van Abattoir Fermé, Girl van Maja Westerveld, Cantina van het gezelschap Laika en La democrazia

in America van Romeo Castellucci. Ze doceert theater en bewegingsexpressie bij

Movimento dell’Arte. Tijdens haar studies aan het RITCS volgde ze een gastcollege

van Teatro de los Sentidos, haar eerste kennismaking met hun zintuiglijke

theatertaal.

Anna Dereymaeker


Lore Uyttendaele


Lore combineerde studies Film- theater- en literatuurwetenschappen (Spaans) met een intensieve training als actrice via diverse workshops (Luca School of Arts, De Logostudio...), een verderzetting van haar opleiding aan het Stedelijk Conservatorium Mechelen (Toneel en Voordracht). Ze speelde diverse film- en tv-rollen, onder andere in de recentste seizoenen van Flikken Maastricht en Professor T.    

In theater bouwde ze als actrice sinds 2011 een intensieve samenwerking op met Mokhallad Rasem, theatermaker die vast verbonden is aan Toneelhuis. Zo speelde ze in o.m. (Mijn Paradijs) Ritueel. Droom (Théâtre National), Monde.com (KunstenfestivaldesArts), Caligula (Monty), Djinny (Beeldsmederij DE MAAN) en Wachten (Toneelhuis). Deze laatste voorstelling won de ACT Prize tijdens het BE Festival in Birmingham, en reist sindsdien al enkele seizoenen de wereld rond, van het Barbican Center in London en Matadero Arts Center in Madrid over belangrijke festivals in Iran, India, Italië, Tunesië, Marokko, Servië, Rwanda... tot vele theaters in België en Nederland, maar ook naar gevangenissen en opvangcentra voor asielzoekers.

Samen met Mokhallad Rasem doceerde Lore ook de workshop ‘Tussen werkelijkheid en fantasie’ aan verschillende universiteiten in het Verenigd Koninkrijk (Newcastle, Aberystwyth, Bath), in het Matadero Arts Center in Madrid en het Guggenheim Museum in Bilbao.

In 2016 speelde Lore mee in de voorstellling ‘Reneixer’ van Teatro de los Sentidos tijdens de Zomer van Antwerpen, de eerste samenwerking met Gabriel Hernandez.

 



Sofie Jaspers


Sofie Jaspers studeerde af als fotografe aan de academie van Schone kunsten in

Antwerpen. Daarna volgde ze de opleiding film en videokunst. De fascinatie voor lichaamstaal en interactie tussen mensen zijn heel voelbaar in haar foto’s. Een belangrijk aspect in haar werk is het creëren van een beeld, een scène in een fictief verhaal waar de geportretteerde een karakter is, gezocht om hierin geplaatst te worden. Omdat haar liefde voor beeld en performance bijzonder groot is gaat ze graag samenwerkingen aan met regisseurs, performers en installatie kunstenaars.

Buiten haar vrij werk als fotograaf heeft ze samen met 2 andere kunstenaars

(performance artieste Ine Pieters en toegepast kunstenaar Jens Dawn) het collectief DOP PLATFORM opgericht waar ze een platform bieden aan jong talent, ateliers geven en waar ze tentoonstellingen organiseren op bijzondere locaties. Haar belangrijkste motivatie voor de (mede) oprichting bestaat eruit dat ze steevast gelooft in de samen-werking tussen de verschillende disciplines van zowel uitvoerende, vrije als toegepaste kunsten. Buiten het beeldende is ze hier ook verantwoordelijk voor het scenografische en het productionele luik.

Gwendalyne Van Erp


Gwen studeerde af als theatermaker aan de Toneelacademie

Maastricht in 2010. Als snel richtte ze met klasgenote Silke Melis het collectief de

\ROESTGROEP op. Samen onderzoeken ze wat het publiek kan betekenen voor

theater en theater voor het publiek. De \ROESTGROEP werkt telkens rond de

verhouding tussen publiek en speler en gaat opzoek naar de meerwaarde van de

fysieke aanwezigheid van beide partijen, een vorm waarbij het publiek onderdeel

wordt van de voorstelling en zo mede het verloop ervan bepaald en daarom

onmisbaar is. Zo ontstond ook het concept \ROEST donatietheater. Het is een

concept dat zich telkens toespitst op een nieuwe doelgroep of wijk. Het draait

telkens uit op een voorstelling. Binnen een bepaalde periode gaan de makers van

\ROEST op zoek naar donaties van buurtbewoners. Alles wat gedoneerd wordt moet

en zal dan gebruikt worden in de uiteindelijke voorstelling. Zo trokken ze met dit

concept naar Linkeroever, Borgerhout, Oud-Berchem en Den Haag. Naast haar

traject met \ROESTGROEP werkt Gwendalyne ook als freelance theatermaker en

actrice. Ze speelde onder andere in de voorstelling Reneixer van Teatro de los

Sentidos tijdens de Zomer van Antwerpen, haar eerste samenwerking met Gabriel

Hernandez.

Shine Edimar Panzo